09177638851

دراگلاین یا بیل مکانیکی کششی

دراگلاین یا بیل مکانیکی کششی

دراگلاین یا بیل مکانیکی کششی ( Dragline ) , ساختاری همانند یک جرثقیل دارد که در انتهای بوم آن‌یک جام با سیستم‌های کابل بندی متفاوت با جرثقیل، متصـل شده است.

دراگلاین ، برای انجام عملیات حفاری و گودبرداری ماشین‌آلات متنوعی وجود دارد که نوع و اندازه آن بر اساس نوع کار و شرایط منطقه‌ای تعیین می‌گردد. یکی از انواع این ماشین‌آلات دراگلاین می‌باشد که معمولاً برای حفاری نهرها، کانال‌ها و نیز عملیات خاک‌برداری در فواصل دور که دسترسی به آن سخت می‌باشد، استفاده می‌شود. این ماشین بدون اینکه وارد گودال حفـاری شـود، بـا قرار گرفتن در سطح زمین طبیعی به‌راحتی می‌تواند مشغول عملیات گودبرداری در گودال شود. همچنین این ماشین قادر به انجام عملیـات حفـاری در زیر سطح آب نیز می‌باشد که مزیت بزرگی برای این ماشین است. این ماشین پس از برداشت مصالح از محل حفاری، مصالح را با یک حرکت به داخل کامیون و یا هر نقطه دیگری تخلیه می‌کند. در مواقعی که خاک کانال یا گودال حفـاری بـرای حرکـت ماشین‌آلات سنگین مانند کامیون مناسب نباشد، می‌توان بدون ورود کامیون به گودال، مصالح حاصل از حفاری را بـارگیری کـرد.

دراگلاین یا بیل مکانیکی کششی

همانند یک جرثقیل است که در انتهای آن‌ یک جام با سیستم‌های کابل بندی متفاوت با جرثقیل، متصـل شده . بوم طویل و تنوع در ظرفیت جام آن، کاربرد این ماشین را تا حد زیادی افزایش داده است. اپراتور دراگلاین جام بیل را بـه محل حفاری پرتاب کرده و در حین کشیدن آن به سمت ماشین آن را از خاک پر می‌نماید. در هنگام تخلیه، کشش وارد بـر کابـل را آزادکرده و جام تخلیه می‌شود. در این حالت جام توسط کابل بالابرنده نگه‌داشته می‌شود.

به‌طورکلی یک بیل مکانیکی پرقدرت تا ظرفیت حدود دو مترمکعب را می‌توان با تعویض تیرک اصلی و جام بیل آن با تیرک اصلی و جام بیل کششی، به دراگلایـن تبـدیل نمود. خاطرنشان می‌سازد راندمان بیل کششی ۷۵ تا ۸۰ درصد بیل مکانیکی می‌باشد.

موارد کاربرد دراگلاین یا بیل مکانیکی کششی

    • عملیات حفاری در زمین‌های وسیع و با سختی کم.
    • حفاری در سرباره‌ها، خاکستر، زغال‌سنگ یا دیگر مواد سبک.
    • گودبرداری کانال‌هایی که نیاز به برآمدگی طرفین نداشته و زوایای کناره‌های جانبی کانال به هراندازه کـه به‌طور طبیعـی قـرار گیرند، مجاز باشد.
    • عملیات حفاری در فواصل ۱۵ تا ۳۰ متر دورتر از ماشین، در خاک‌های ناپایدار که امکان نزدیک شدن ماشین بـه محـل حفـاری وجود نداشته باشد.
    • انجام عملیات حفاری در سطوح بالاتر از سطح اتکا ماشین تا سطوح خیلی پائین تر از سطح اتکا ماشین.
    • عملیات حفاری در زیر سطح آب.

مشخصات فنی، قدرت و ظرفیت

ظرفیت کار دراگلاین به توان ماشین بستگی دارد.

انواع دراگلاین

معمولاً بر اساس نوع شاسی، نوع جام و نوع کاربرد طبقه‌بندی می‌شود.

انواع بر اساس نوع شاسی

شاسی چرخ زنجیری: دراگلاین نصب‌شده روی شاسی چرخ زنجیری می‌تواند روی سطح زمین‌هایی کـه بـرای حرکت دراگلاین نوع چرخ معمولی و نصب‌شده روی کامیون سست هستند، کار کنند. سرعت این نوع دراگلاین نسبت به انواع دیگر کمتر بوده و سرعت آن در حدود ۶/۱ کیلومتر بر ساعت است و برای انتقال آن از یک پروژه بـه پـروژه دیگـر از دستگاه‌های حمل‌کننده استفاده می‌شود.
شاسی چرخ لاستیکی: دراگلاین نصب‌شده روی شاسی چرخ لاستیکی می‌تواند با سرعتی در حدود ۵۰ کیلومتر بر ساعت حرکت نماید، ولی نمی‌تواند مانند دراگلاین نصب‌شده روی شاسی چرخ زنجیری، بر روی خاک‌های سست به‌راحتی حرکـت کند.
نصب‌شده روی کامیون: خصوصیات این نوع دراگلاین همانند دراگلاین با شاسی چرخ لاستیکی می‌باشد. لازم به ذکر است که فشار وارد بر زمین توسط دراگلاین چرخ زنجیری بین ۰٫۳۵ تا ۰ کیلوگرم بر سانتیمتر مربع و دراگلایـن چرخ لاستیکی بین ۱٫۷۵ تا ۳٫۵ کیلوگرم بر سانتیمتر مربع است.

انواع بر اساس نوع جام و نوع کاربرد

برای تعیین جام مناسب و نوع دراگلاین متناسب با جام، میزان سختی، نوع کار و کارایی ماشین بسیار مؤثر می‌باشد. دسته‌بندی بر اساس نوع و سختی کار به شرح زیر می‌باشد:

نوع I (کارهای سبک)
نوع II (کارهای متوسط)
نوع III (کارهای سنگین)

توسط حسین ایمانی

جهت دریافت اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان با شماره 33621776-076 تماس حاصل فرمایید